Ishranom do zdravlja 2006/11/26

Ishranom do zdravlja

DOBRO DOŠLI NA BLOG KOJI VAS PODSJEĆA DA ISHRANOM MOŽETE POBOLJŠATI VAŠE ZDRAVLJE. Ne zaboravite i dokazanu istinu: "Postite da biste bili zdravi."

26.11.2006.

SUPE: Kako napraviti temeljac za supu?

Iz knjige "Velika obiteljska kuharica" Mary Berry

- Temeljac dobra ukusa je osnova svih supa, a domaći je najukusniji. Priprema nije skupa jer se spravlja od mesnih ili ribljih kostiju, ili ostataka, mahunarki i povrća. Priprema traje dugo- nekoliko sati lagana kuhanja- ali se može pripremiti unaprijed i u velikim količinama te zalediti.

RIBLJI TEMELJAC:

Upotrijebite glave, kosti i peraje samo nemasne bijele ribe (masna riba temeljcu daje gorak okus).

1. Operite 750g glava, kostiju i peraja i stavite ih u široku posudu. Dodajte 1 litru vode

i 250ml bijelog vina ko koristi u kuhanju. Zagrijavati do vrenja obirući pjenu s površine.

2. dodati 1 luk izrezan na ploške, 1 mrkvu narezanu na kolutiće, 1 nasjeckan korijen celera, 1 list lovora, nekoliko grančica peršuna I nekoliko zrna bibera.

Kuhati na laganoj vatri 20 do 25 minuta. Procijediti. Upotrijebite odmah, čuvajte 2 dana u frižideru, ili zamrznite.

TEMELJAC OD PERADI ILI DIVLJAČI

Za 2 litra temeljca potrebno je 1,5 kg peradi ili divljači u komadima, kosti i sitniš 3-4 pileta ili patke, ili cijelo pile.

1. Kosti (mogu se upotrijebiti i kosti pečenog pileta i druge peradi) I 2 ili 3 raspolovljene glavice luka s ljuskom pržite u velikoj posudi dok ne poprime smeđu boju. Ako je pile cijelo, pržite samo luk, a ne pile.

2. Dodajte 4 litre vode. Zagrijte do vrenja, kupeći pjenu. Dodajte 3 nasjeckane mrkve, 3 stabljike celera bjelaša, 1 stručak začinskog bilja i nekoliko zrna bibera.

3. Poklopite, ali ne potpuno I kuhajte na laganoj vatri 2-3 sata. Procijedite u zdjelu. Ostavite da se hladi, oberite masnoću s površine i bacite je. Poklopite. U frižideru može stajati 3 dana, a u zamrzivaču i do 3 mjeseca.

TEMELJAC OD IZNUTRICA

Upotrijebite iznutrice1 ili 2 pileta (ili druge peradi), osim jetrice.

1. u velikoj posudi pržite iznutrice dok ne poprime smeđu boju. Umiješajte 1 litru vode. Zagrijte do vrenja, obirući pjenu.

2. Dodajte 1-2 glavice luka s ljuskom narezanom na četvrtine, 1 nasjeckanu mrkvu, 1 nasjeckanu stabljiku celera, 1 stručak začinskog bilja I nekoliko zrna bibera.

Kuhajte na laganoj vatri oko 1 sat. ostavite da se hladi I pokrijte. U hladnjaku može stajati 3 dana, a u zamrzivaču do 3 mjeseca. Prije upotrebe procijediti.

MESNI TEMELJAC

Zamolite mesara da vam prepili 2 kg kostiju na komade dužine 6 cm. najbolje su goveđe i teleće kosti.

1. pecite kosti u pećnici zagrijanoj na 230 stepeni C ( plinska na 8) oko 30 minuta. Dodajte 2-3 krupno narezana luka, mrkvu, peršun, celer. Pecite 30 minuta.

2. Stavite kosti i povrće u veliki lonac. Dodajte 4 litre vode, stručak zeleni sačinjen od 1-2 lovorova lista, nekoliko stabljika celera I peršuna te 1-2 grančice majčine dušice I nekoliko zrna bibera.

3. Zagrijte do vrenja, a potom kuhajte na laganoj vatri 4-6 sati. Procijedite, oberite masnoću i ostavite da se hladi.

TEMELJAC OD POVRĆA

Upotrijebite razne ostatke povrća (npr. Vrhove celera, kožice paradajza, ) ili dodajte sastojke koji naglašavaju aromu jela u kojima ćete upotrijebiti temeljac.

1. Grubo nasjeckajte 2 luka, 2-3 mrkve, 3 celera, 1 poriluk (prasu). Stavite u veliku posudu i dodajte 1 veliki stručak začinskog bilja. Ako želite, dodajte 1 zgnječenu česnu bijelog luka.

2. Dodajte 1,25 litre vode i pustite da zakuha. Kašikom uklonite nečistoću koja ispliva na površinu. Smanjite temperaturu i kuhajte na laganoj vatri pola sata.

3. Protisnite temeljac kroz cjedilo. Ako ga ne želite odmah upotrijebiti, pustite da se ohladi, pokrijte I čuvajte u frižideru do 5 dana ili u zamrzivaču do mjesec dana.

26.11.2006.

Kelj (Brassica)

  Kelj je lisnato povrće, varijetet kupusa, sa specifičnim karakteristikama koje ga čine zasebnom povrtnom kulturom. Kelj je bio poznat već Grcima i Rimljanima. U 4. stoljeću prije n.e. razlikovale su se tri vrste kelja: divlji, kovrčasti i glatki kelj.

Kelj možete kuhati u vodi ili na pari, dinstati, puniti nadjevom ili pržiti te poslužiti kao toplo predjelo, supu, prilog ili glavno jelo.

recept: kozaracki  kuhar

Kelj kakav danas poznajemo navodno su selekcijom stvorili vrijedni belgijski povrtlari još u 18. stoljeću. Iz Belgije se proširio najprije u Francusku, a potom u Nizozemsku i Njemačku, da bi ubrzo osvojio cijelu Europu. Pored običnog kelja koji je najrašireniji (glavati kelj), postoje još dvije vrste, s nešto dugačijim karakteristikama. To su lisni ili bezglavi kelj, i kelj pupčar ili prokulica.

Energetska i nutritivna vrijednost

Kelj je zeljasto, zeleno povrće koje pripada porodici kupusnjača (Brassica), u koju spadaju i prokulice, kupus i karfiol, koji je u zadnje vrijeme u središtu pažnje zbog zdravstveno vrijednih fitohemikalija.

Ova je namirnica siromašna kalorijama: u 100 g ima samo 50 kcal / 209 kJ (od toga 3,3% proteina, 0,7% masti i 10% ugljikohidrata), ali je izuzetno bogata mineralima i vitaminima. Od minerala, izvrstan je izvor mangana (0,774 mg, što je 38,7 % od preporučenog dnevnog unosa), dobar je izvor kalcija (135 mg, što je 13,5% od preporučenog dnevnog unosa), željeza (1,7 mg, što je 12,1% od preporučenog dnevnog unosa) i magnezija (34 mg, što čini 11,3% od preporučenog dnevnog unosa).

Izvrstan je izvor vitamina C - u sirovom ga kelju ima nevjerojatnih 120 mg (200% od preporučenog dnevnog unosa), a u kuhanom čak 41 mg (68% od preporučenog dnevnog unosa), izvrstan je izvor vitamina K (817 μg, dakle, 817% od preporučenog dnevnog unosa), dobar je izvor vitamina B kompleksa, tiamina ima 0,11 mg (10% od preporučenog dnevnog unosa), a riboflavina 0,130 mg, što je 10% od preporučenog dnevnog unosa. Bogat je karotenoidima, beta karotena ima 9,3 mg, a luteina i zeaksantina 40 mg.

Ljekovitost

Kelj se izdvaja iz porodice kupusnjača kao kvalitetna namirnica koja može preventivno djelovati protiv raka. Organosumporne komponente, kao što su glukozinolati (koje su predmet mnogih istraživanja), djeluju na različite oblike raka, primjerice, rak dojke ili jajnika, jer ovi fitonutrijenti neutraliziraju potencijalno kancerogene tvari. U kelju ima 10-15 vrsta glukozinolata.

U sirovom kelju ima nevjerojatnih 120 mg vitamina C (200% od preporučenog dnevnog unosa), a u kuhanom čak 41 mg (68% od preporučenog dnevnog unosa).

Karotenoidi, kojima kelj obiluje, moćni su antioksidanti koji štite stanice od štetnog djelovanja slobodnih radikala. Poput filtera sprječavaju štetne utjecaje UV zračenja na oči, štiteći ih od makularne degeneracije i katarakta. Beta-karoten se u organizmu može pretvoriti u vitamin A i tako osigurati 2/3 potreba organizma. Studije pokazuju da konzumiranje hrane bogate karotenoidima i vitaminom A smanjuje rizik od razvoja katarakta i do 50%. Dobro je istaknuti da pojačavaju djelovanje imnološkog sistema. Višestruka je potreba vitamina A u organizmu budući da je bitan i za normalnu funkciju reproduktivnih organa, a pomaže i u borbi protiv virusnih infekcija. Značajan je kod održavanja epitelnih i mukoznih tkiva (u plućima, dušnicama, koži, usnoj šupljini i probavnom sustavu), za rast i razvoj kostiju. Da bi se potpuno iskoristio sadržaj karotenoida, hranu koja ih sadrži treba jesti sirovu ili lagano kuhanu.

Vitamin C jedan je od najvažnijih u vodi topljivih antioksidansa u tijelu, koji i nakon kuhanja u kelju ostaje u znatnim količinama. U organizmu onemogućava djelovanje slobodnih radikala, koji utječu na razvoj raka, oksidiranje kolesterola, koji se zatim veže za stijenke žila i može uzrokovati srčano-krvožilne bolesti, uzrokovati bolne upale (astma, osteoartritis, reumatoidni artritis), prehlade i upale uha.

Na potrebe za vitaminom C ukazuju slabo zacjeljivanje rana, česte prehlade i infekcije, kao i bolesti pluća. Potrebe ljudi za vitaminom C se razlikuju, ovisno o dobi i zdravstvenom stanju. Višak vitamina C iz organizma izlučuje se urinom. Vitamin C pospješuje antioksidativno djelovanje vitamina E, a također poboljšava apsorpciju željeza.

Kelj je dobar izvor tiamina i riboflavina, vitamina B kompleksa, koji također sprječavaju štetno djelovanje slobodnih radikala. Riboflavin potiče proizvodnju energije u stanicama i održava razinu ostalih B vitamina. Na nedostatak ukazuju simptomi kao što su osjetljivost na svjetlo, suzne oči, svrbež, upaljenost usta i jezika, pucanje krajeva usana, guljenje kože, osobito oko nosa. Kod povećane fizičke aktivnosti potrebe organizma za vitaminom B2 rastu.

Vitamina K ima u kelju u velikim količinama. Taj vitamin sudjeluje u sintezi faktora za koagulaciju krvi. Kelj je izvrstan izvor mangana, minerala koji sudjeluje u procesu dobivanja energije iz proteina i ugljikohidrata te sudjeluje u sintezi masnih kiselina, neophodnih za održavanje zdravog živčanog sustava i važnih u procesu proizvodnje kolesterola za stvaranje hormona.

U kelju se nalazi i kalcij, a potreban je za održavanje zdravlja kostiju, no za razliku od mlijeka, koje se promovira kao dobar izvor kalcija, kelj ima mnogo manje kalorija.

Kod osoba s bolestima bubrega i žučnog mjehura kelj uzorkuje zdravstvene probleme zbog oksalata, tvari prirodno prisutne u svim živim bićima.

Također, u kelju nalazimo goitrogene, koji uzrokuju smetnje rada štitne žlijezde. Kuhanjem se smanjuje količina ove tvari, ali znanstvenicima još nije poznato koja se količina tvari inaktivira ili koje količine uzrokuju probleme u osoba s oštećenom štitnom žlijezdom.

Dijetetska vlakna, visoko zastupljena u kelju, su celuloza, hemiceluloza, polifruktani, galaktooligosaharidi, pekti i dr. Dijatetska vlakna imaju korisnu ulogu u probavi, održavaju normalnu razinu kolesterola, šećera, reguliraju rad crijeva i održavaju crijevnu mikrofloru. Također povećavaju osjetljivost inzulina i tako sprječavaju razvoj dijabetesa tipa 2, usporavaju probavu, te daju osjećaj sitosti (stoga se hrana bogata dijetetskim vlaknima preporučuje tijekom redukcijskih dijeta). Smanjuju rizik od raka debelog crijeva i hemoroida jer ubrzavaju transport kroz debelo crijevo. Potrebe za dijetetskim vlaknima veće su kod konstipacije, hemoroida, visoke razine šećera i holesterola.

Ishranom do zdravlja
<< 11/2006 >>
nedponutosricetpetsub
01020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
2627282930


MOŽETE PRONAĆI:
ISHRANA PREMA KRVNOJ GRUPI:
KRVNA GRUPA I ISHRANA
ishrana i krvna grupa2
krvna grupa- opci dio3
O krvna grupa
A krvna grupa
B krvna grupa
AB krvna grupa
lektini:veza između krvne grupe i prehrane
Preporuka o ishrani po islamu i savjetima Muhameda s.a.v.

BOLESTI I LIJEČENJE:
URINOTERAPIJA 1
URINOTERAPIJA 2
URINOTERAPIJA 3

ANEMIJA
ANEMIJA 2
ALERGIJE
ALERGIJSKI RINITIS
ASTMA
BOLOVI KICME
UPALA PLUĆA
RECEPT ZA ZLOCUDNE BOLESTI PLUCA
za pojedinačne dijelove organizma
JETRA
KAMEN U BUBREZIMA
OTICANJE NOGU
GIHT
LIJECENJE TUMORA
MULTIPLA SKLEROZA
ŠTITNA ŽLIJEZDA
OPSTIPACIJA
PSORIJAZA
KRVNI PRITISAK I SRCANE ARITMIJE
STOMACNE TEGOBE
ANKSIOZNOST / TJESKOBA

DIJABETES:
DIJABETES /ŠEĆERNA BOLEST
ISHRANA DIJABETIČARA
ČAJEVI ZA DIJABETES

IZBOR PREHRANE:
MIRISI BOŠNJAČKE KUHINJE
KAKO VAS ČUVA ISHRANAa
HRANA I ZDRAVLJE
HRANA ZA DOBRO RASPOLOZENJE
POSTOM I DO ZDRAVLJA
genetski modificirana hrana
UV ZRACENJE
trodnevna DIJETA za čišćenje organizma
DIJETA- greske
DOBRE KOMBINACIJE u ishrani
LOŠE KOMBINACIJE u ishrani
IZBOR ISHRANE BOLESNIKA
SASTAVLJANJE JELOVNIKA po piramidi ishrane
sastavljanje jelovnika 2
nacin na koji jedemo i pijemo
POPRAVITE IMUNOLOŠKI SISTEM ishranom.
recept za jačanje imuniteta
pojačavanje moći imuniteta
POJEDE NAS HEMIJA

HRANA I ZDRAVLJE
BILJNA SREDSTVA PROTIV BOLOVA
PRILAGODAVANJE dijetalne ishrane godinama:
sa 30 godina
sa 40 godina
sa 50 godina

CIRKULACIJA I VRELO LJETO
LJETO:PITI TOPLO ILI HLADNO?
SNAGA LJUBAVI IZ PRIRODE
gubitak motivacije




VITAMINI:
VITAMINI MINERALI METALI

LIJEČENJE VOĆEM
SIROVA ISHRANA

SOKOTERAPIJA dr. Vokera

HOROSKOP, ZDRAVLJE, ISHRANA
SELEN i JOD

ENERGETSKI NAPICI

ZDRAVLJE IZ POJEDINAČNIH NAMIRNICA

LJEKOVITO BILJE

SAZNANJA I SAVJETI:

MOJI FAVORITI

BROJAČ POSJETA
2762476

Powered by Blogger.ba